Kwartiermaker Aanpak Ondermijning

1
26 maart 2023
100 - 125/ uur
Application deadline closed.

Vacature omschrijving

Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Opdracht
In deze rol ben je primair verantwoordelijk voor de uitvoering van het uitvoeringsplan ‘aanpak Ondermijning’ in Pijnacker-Nootdorp. Het uitvoeringsplan is recent vastgesteld. De aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit is één van de prioriteiten in het veiligheidsbeleid van de gemeente. Binnen deze integrale aanpak willen we nauw samenwerken met veiligheidspartners zoals de politie en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC). Het uitvoeringsplan geeft aan wat er nodig is op interne processen, middelen en mensen om de uitvoering in de praktijk zichtbaar te kunnen maken. Ook is bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid binnen dit plan een belangrijk onderdeel. Gaandeweg het proces blijf je met de organisatie en de betrokken stakeholders waaronder de politie in gesprek over wat de logische vervolgstappen zijn die betrekking hebben op de uitvoering.

– Je geeft resultaatgericht uitvoering aan het uitvoeringsplan ondermijning;
– Je vertaalt daarin de bestuurlijke ambitie op ondermijning;
– Je neemt de organisatie mee in de opgave en je creëert draagvlak voor de aanpak van ondermijning binnen en buiten de organisatie en het zit in jouw natuur om informatie te vergaren en te analyseren;
– Je legt verbindingen met externe partners zoals het RIEC en de Politie, haalt het beeld op en creëert draagvlak voor nieuwe vormen van samenwerking. Je bent namens de gemeente aanspreekpunt bij integrale overleggen, ontwikkelt samen met partners interventiestrategieën en je zet deze om in resultaten;
– Je faciliteert en ondersteunt bij het vergroten van het bewustzijn op dit thema, onder andere door het verzorgen van presentaties en groepssessies voor zowel de collega’s, bestuurders en gemeenteraad
– Je gaat een conflict niet uit de weg, kunt goed communiceren en schakelt gemakkelijk tussen verschillende niveaus
– Je adviseert de portefeuillehouder over de aanpak en de te nemen stappen
– Je verzorgt overzichtelijke en realistische ramingen van gelden, capaciteit en looptijden.
– Je rapporteert aan management en bestuur.